ANALOGE buitenstudio met MAMIYA C330 en F2.8/80mm!
Ruim 16 jaren geleden dat ik de analoge fotografie vaarwel zei. Ik werkte toen al bijna 10 jaren met digitale en analoge fotografie hand in hand. De snelheid en het gebruiksgemak van de digitale fotografie primeerden , waardoor de donkere kamer zo goed als niet meer gebruikt werd. In die voorbije jaren keek ik nog maar sporadisch om naar de basis van de fotografie, maar naar gelang de jaren verstreken, noem het nostalgie, kreeg ik de smaak weer te pakken. De Covid 19 pandemie zorgde ervoor dat alles langzamer werd, we ons dagelijks leven moesten aanpassen, en daarbij weemoedig naar het verleden konden lonken, zonder mondmaskers en met sociale contacten. Hierdoor werd de interesse terug aangewakkerd, en met het zien van een foto van Pablo Picasso , met zijn sigaret in de hand en de Fed2 camera voor zijn buik, wist ik het. Geen gesofisticeerde Japanse Reflextoestellen,maar een basis toestel, zonder lichtmeter, zonder autofocus, .... ik droom al jaren van een robuuste meetzoekercamera met film, en toen ik onlangs op een online-veilingsite , de kavel zag met de Fed2 , wist ik het. Hier ga ik voor.
Enkele dagen later kon ik me de trotse eigenaar noemen, van een sovjet imitatie van een Leica. Is het echt een imitatie? Neen, deze op een Leica gebaseerde Fed 2 camera , is geen imitatie, de camera had zelf verbeteringen tov zijn inspiratiebron. En , is qua uitzicht en vorm, gewoon een juweel... dat Picasso met het zelfde type fotografeerde maakte het wellicht makkelijker om voor deze camera te kiezen. Nu, de Sovjet kwaliteit en de Controle van de camera's stegen of daalden naargelang van de beschikbare vodka in de fabriekshallen. Altijd een klein beetje Russische Roulette om een goed werkend en zeker bruikbaar exemplaar op de kop te tikken. ... Ik heb hem in mijn handen. Voelt zwaar en degelijk, ... voor de gelegenheid schroef ik er de jupiter 8 F2-50mm op, een kopie van de voor-oorlogse Zeiss Sonnar. Al die jaren heb ik mijn voorraad aan , inmiddels vervallen, analoge filmrolletjes bewaard, wist ik dat er ooit een moment zou komen dat .....Dat er nooit meer een echte donkere kamer zou komen, wist ik met zekerheid, dat ik voor bepaalde gelegenheden of projecten film met digitaal zou combineren wist ik ook vanaf het moment dat ik de Fed 2 met een Agfapan APX 100 zou laden. De eerste test met deze combinatie was een plezier, scherpstellen ging makkelijk, de juiste belichting kiezen ook. Ik wilde immers steeds met open diafragma fotograferen, voor de sfeer, maar gewoon omdat ik dit leuk vind. De lage ISO gevoeligheid, volgens digitale normen, was hierbij een helpende hand. Reinhilde wilde maar graag model staan tijdens deze test. Het genot van het basisfotograferen, met aandacht voor compositie en de instelling, het niet kijken naar de rug van je camera, want er staat gewoon weg geen lcdscherm op. Nee, je aandacht 100% op je onderwerp.... een verloren luxe terug gevonden.